יום שבת, 1 בנובמבר 2014

Oh Florence, how I love thee!

את הטיול שלי לפירנצה אני חייבת לדן בראון. בשנה שעברה נתקלתי בספרו "התופת", ובהיותי אחת מאלו שאהבו מאוד את "צופן דה וינצ'י" (הספר כמובן, הסרט איום), קראתי אותו בשקיקה. לאחר שסיימתי אותו העברתי אותו לאמא שלי שגם היא התלהבה מאוד והרושם שנשאר לשתינו היה - צריך לטוס לפירנצה!
אז כמתנת יומולדת קצת מאוחרת לאימי, זה בדיוק מה שעשינו :).



קצת על העיר מטעם ויקיפדיה:
פִירֶנְצֶה הינה עיר בצפון מערב איטליה המשמשת כבירת חבל טוסקנה. בעיר ששוכנת על נהר הארנו מתגוררים כ-357,000 תושבים. היא ידועה בעיקר הודות לפריחתה התרבותית ומרכזיותה בתקופת הרנסנס והודות לעושר האמנותי והארכיטקטוני שלה. בימי הביניים פירנצה נחשבה למרכז הכלכלה והמסחר באירופה. בעבר כונתה העיר אתונה של ימי הביניים. העדויות הראשונות על העיר הם משנת 59 לפני הספירה. היא ידעה עליות ומורדות ונשלטה במשך השנים על ידי שליטים רבים ביניהם הביזנטים והפרנקים.
במאה ה-13 החלה פריחתה של פירנצה בין השאר הודות לתעשיית הטקסטיל הענפה ופריחת ענף הבנקאות. לאחר נסיונות שביתה והפיכה של פועלי הצמר נגד האצולה השלטת חזרו משפחות האצולה לשלוט בעיר. הבולטת במשפחות האצולה ששלטו בעיר, לעתים כדיקטטורים, לעתים כשליטי רפובליקה ולעתים כדוכסים הם משפחת מדיצ'י. תחת שלטונם, העיר פרחה ושגשגה לאורך כל ימי הרנסנס. יש אף שטוענים כי מקור הרנסנס הוא בפירנצה והיא אף הייתה בירת איטליה עד שנת 1870, כשרומא צורפה לאיחוד לאחר שנשלטה על ידי האפיפיורים.
מלבד היותה מרכז כלכלי, עיקר חשיבותה של פירנצה הוא בתרומתה לאמנות העולם המערבי. בה גם נולדו, חיו ויצרו אישים הקשורים לאמנות, ספרות אדריכלות ומדע. בין השמות די להזכיר את דנטה אליגיירי (מחבר "הקומדיה האלוהית"), רפאל, לאונרדו דה וינצ'י, סנדרו בוטיצ'לי, ג'וטו די בונדונה, דונטלו, פיליפו ברונלסקי, מיכלאנג'לו וורוקיו.
השפע הכלכלי של פירנצה החל מהמאה ה-14 תורגם להישגים והשקעה באמנות, ספרות והמחשבה. רבים מהאומנים בעיר מומנו באופן ישיר על ידי משפחות האצולה ומשפחת מדיצ'י בפרט. פירנצה נודעה גם בזכות האוניברסיטה שלה שנוסדה בשנת 1321 והיא מהעתיקות באירופה. בשנת 1982 הכריז אונסק"ו על המרכז ההיסטורי של פירנצה כאתר מורשת עולמית.

אני לא חושבת שהזכרתי או כתבתי על זה בעבר, אבל אני בעלת תואר ראשון בתולדות האומנות. מה שבעצם אומר שביליתי 3 שנים בלשמוע ולקרוא על אומנות לסוגיה ותקופותיה השונות. השיעורים שהכי אהבתי ושהכי עניינו אותי במהלך התואר היו אלה שדיברו על תקופת הרנסנס ועל האמנים שחיו ופעלו באיטליה במאות ה-14-17 לערך. כשהגיע הזמן לתכנן את הטיול שלנו שאבתי הרבה השראה מהלימודים שלי, שכן ככל שקראתי יותר ויותר, נזכרתי יותר ויותר ביצירות שכל כך קסמו לי ולכן רציתי לראות כל מונומנט וכל כנסייה שאי פעם שמעתי עליה, מה שהוביל לטיול עמוס לעייפה בציורים ופסלים מדהימים.
בכדי לא להלאות יתר על המידה, אני לא אפרט על כל מקום ומקום, רק אתן לכן ליהנות מהתמונות:







המלצותי לנוסעים לפירנצה:
  • בחרו מלון קרוב למרכז העיר. המלון שבו אנחנו לנו נקרא Hotel Porta Faenza והוא ממוקם כעשר דקות הליכה מהכיכר המרכזית של העיר ו-5 דקות מתחנת הרכבת סנטה מריה נובלה.
  • פירנצה היא עיר של הליכה ברגל. אל תחשבו אפילו להכנס לשם עם רכב, זה פשוט לא שווה את זה. 
  • בתכנון הטיול חשוב מאוד להסתכל על השעות והימים שכל האתרים פתוחים או סגורים בהם (אני נעזרתי המון באתר הזה). הרבה מקומות סגורים בימי שני והרבה כנסיות סגורות בימי ראשון (ולמקרה שתהיתם, ביום כיפור בית הכנסת של פירנצה סגור למבקרים, אפילו מישראל!). לעומת זאת, אם אתם מגיעים ביום הראשון הראשון בחודש, המוזיאונים העירוניים לא יעלו לכם אף לא יורו אחד!
  • כשעשיתי את ה"תחקיר" שלי לקראת הטיול נתקלתי באמריקאית מוכשרת בשם ג'ורג'ט שגרה בפירנצה וכותבת את הבלוג - Girl In Florence. בבלוג היא מספרת על החיים בעיר מכל מיני זוויות ויש בו טיפים מעולים למגיעים לעיר. 
  • למרות הידע שלי באומנות, עבר קצת זמן מאז הלימודים שלי, ואחד הדברים הכי טובים שעשיתי בטיול הזה היה לשכור את שירותיו של ליאור אביב, מדריך טיולי אומנות ישראלי שמעביר סיורים בכל אתרי האומנות המעניינים בעיר. אנחנו בחרנו להזמין אצלו את הסיור של מוזיאון האופיצי (המוזיאון הגדול והנרחב ביותר בפירנצה), וזה היה פשוט תענוג - 3 שעות של מידע, תובנות והרבה יותר מזה! מומלץ בחום למי שרוצה להעשיר את הביקור במוזיאון מעבר להקלטות באוזניות :).

    אפילו נסענו לוונציה ליום אחד!
קצת אתרים מומלצים:

השמות נראים בהתחלה קצת מרתיעים או לא מובנים, אבל כשמתחילים קצת לתכנן את הביקור, כולם יראו לכם מוכרים - כיכר הדואומו, מוזיאון האופיצי, כיכר הסיניוריה, פאלאצו וקיו, קפלת מדיצ'י בכנסיית סן לורנזו, מוזיאון האקדמיה (שבו שוכן פסל דוד המקורי כמו גם פסלי "העבדים" הלא גמורים והמרתקים של מיכאלנג'לו), גשר הפונטה וקיו, פאלאצו פיטי וגני בובולי. בעיר ישנן עשרות כנסיות, חלקן "חשובות" יותר וחלקן פחות, אבל כולן מלאות יצירות אומנות מדהימות ושווה לבקר בהן!



בנוסף, כדאי להגיע לאחת התצפיות המדהימות של העיר בכנסיית San Miniato Al Monte או קצת מתחתיה בפיאצלה מיכלאנג'לו. בניגוד לכל שאר המקומות בעיר, שאליהם הליכה רגלית הכי כדאית, עדיף להגיע לשניהם באוטובוס או במונית.



אחד המקומות שקראתי עליהם בבלוג של Girl In Florence היה השוק המרכזי, Mercato Centrale, שבאופן מקרי ממוקם 3 דקות מהמלון שלנו. לשוק הזה יש בעצם שני חלקים - עליון ותחתון. החלק התחתון הוא השוק המקורה העתיק של העיר שפתוח משעות הבוקר המוקדמות עד 14:00 ובו נמכרים מעדנים מכל מיני מינים וסוגים. תחשבו שוק הכרמל אבל נקי ונעים ביותר. החלק העליון הוא החלק החדש של השוק שנפתח בתחילת השנה ובו בעצם מרוכזות כ-15 מסעדות שונות בחלל מודרני, יפה ומזמין מאוד. בהחלט שווה ביקור!
מסביב לשוק המרכזי ישנו שוק נוסף, שוק סן לורנזו, שבו ניתן למצוא בעיקר מוצרי עור, ביגוד, צעצועים וכל מיני סוגי מתנות. אנחנו למשל התלהבנו במיוחד מאחד הדוכנים שמכר כלי בית מאמייל וזכוכית בצבעוניות ואיכות מדהימות.





 
ואחרי שכיסינו את עניין האומנות והארכיטקטורה, בואו נעבור למה שהכי מעניין מכורת איפור כמוני - ספורה!



אז כן, יש בפירנצה ספורה, ואפילו במיקום מרכזי מאוד - ממש ליד כיכר הדואומו (הכיכר המרכזית של העיר).
זה היה הביקור הראשון (!) שלי בספורה כלשהי וברור שמאוד מאוד התרגשתי. עד שראיתי את המחירים כמובן...
ספורה מאוד מאוד (מאוד) יקרה בכל אירופה, והמחירים שאנחנו "מכירות" מהאתר האמריקאי או מסרטונים ביוטיוב פשוט עוברים המרה מדולרים ליורו, כלומר אם פלטת Cat Eyes של Too Faced עולה 36 דולר בארה"ב, באירופה היא תעלה 36 יורו, הווה אומר 180 ש"ח במקום 136 ש"ח. אאוץ'...
אבל שלא תחשבו שרק בספורה יקר, גם מוצרי הדראגסטור יקרים יותר, כמו למשל שפתוני ה-Extraordinaire של לוריאל שמחירם עומד על 10 דולר בלבד בארה"ב ואילו בפירנצה הם עלו, תחזיקו טוב - 17 יורו! יותר מפי שתיים! מאוד לא ברור העניין הזה.

את רוב מוצרי הדראגסטור קניתי בשתי  חנויות עיקריות -
Coin, שבה ניתן למצוא מותגים כמו Laura Mercier, Kiehl's, MAC, Clarins, Dior, Chanel וכו' כמו גם מותגי דראגסטור כמו Pupa, Essence, Catrice, Rimmel, L'Oreal, Maybelline וגם כל מיני מותגים מקומיים לא מוכרים.
החנות השנייה שבה ניתן למצוא מותגים דומים היא La Gardenia (שלה 3 סניפים בעיר) ובה גם ראיתי לראשונה דוכן של חברת theBalm (למרות שהיה יקר מדי ומשום מה שום דבר לא "עשה לי את זה" מספיק כדי לקנות...).



חנות נוספת, או שמא צריך לומר מותג נוסף, שיצא לי להכיר בפעם הראשונה הוא Kiko Milano. למותג 2 חנויות בעיר והגדולה מביניהן ממוקמת במרחק הליכה קצרצר מהכיכר המרכזית של העיר והיא מלאה בכל טוב ובמחירים נוחים. היא לא מאוד זולה, אבל בהשוואה למחירי ספורה היא בהחלט יכולה להיחשב ככזו. בחנות יש מוצרים מכל סוג שניתן לחשוב עליו - מסקרות שונות ומעניינות, צלליות במרקמים שונים, בבודדים או בפלטות (וגם בפלטות להרכבה אישית), קיר לקים אינסופי, שפתונים, גלוסים ועוד ועוד. המותג גם מנפק קולקציות מוגבלות (בדומה למאק) באריזות מעניינות. 



אחד הדברים הנחמדים בעיר הוא שהיא לא לוקחת את עצמה ברצינות יתרה - 


כל מי שפגשנו בטיול היה נחמד אלינו, תמיד עם חיוך ובעיקר פשוט היה לנו כיף להסתובב בעיר הזו!


לסיכום, היה לי טיול מהנה, כייפי ומדהים!
אני ממליצה בחום לכל מי שאוהב את איטליה, אוהב אומנות,
או סתם רוצה להתפנק בחופשה בחו"ל - טוסו לפירנצה!

2 תגובות:

  1. אח פירנצה.....עיר מדהימה ומרתקת ! ביקרתי בפירנצה (ובעוד לא מעט מקומות בצפון איטליה) ב- 2008 והיא נחרטה לי חזק בזיכרון - עיר בלתי נשכחת ! יופי של פוסט ותמונות נהדרות, מאוד נהנתי ממנו.

    השבמחק
  2. תודה רבה לידיה! פירנצה אכן מאוד מיוחדת, אני כבר מחכה לפעם הבאה!

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...